اشتباهات رایج در آشپزی که غذای شما را خراب می کند

حتی بهترین آشپزها هم گاهی دچار اشتباه می‌شوند. وقتی هر روز مجبور باشید آشپزی کنید، دیگر به تغییر روش‌های آشپزی خود فکر نمی‌کنید. همه ما سوزاندن غذا را اشتباه بزرگی در آشپزی می‌دانیم، ولی اشتباهات آشپزی کوچک‌تری هم وجود دارند که بارها مرتکب می‌شویم و بر نتیجه نهایی کارمان اثر می‌گذارند. همین اشتباهات جزئی آشپزی که معمولا به آنها توجهی نداریم، مانع از این می‌شوند که آشپزی عالی باشیم و بهترین غذاها را بپزیم. در این مقاله، قصد داریم اشتباهات آشپزی رایجی را مرور کنیم که بسیاری از ما بارها مرتکب می‌شویم: اشتباهاتی که غذایمان را خراب می‌کنند و زحمات ما را هدر می‌دهند.

ریختن روغن در آب ماکارونی

بعضی برای جلوگیری از چسبیدن رشته‌های ماکارونی در زمان جوشیدن، به آب آن روغن اضافه می‌کنند؛ ولی ریختن روغن در آب ماکارونی، راه‌حل خوبی نیست. درست است که روغن موجب می‌شود که رشته‌های ماکارونی به هم نچسبند، ولی از چسبیدن مایه ماکارونی به رشته‌های ماکارونی جلوگیری می‌کند.

بنابراین بهتر است که به‌جای افزودن روغن، رشته‌های ماکارونی را در هنگام جوشیدن هم بزنید تا از چسبیدن آنها به یکدیگر جلوگیری کنید. همچنین زمانی ماکارونی را آبکشی کنید که کاملا نپخته‌اند و کمی مغز آنها خام است. قبل از اینکه رشته‌های ماکارونی سرد شوند، مایه ماکارونی را به آنها اضافه کنید. رشته‌های گرم ماکارونی به‌محض اینکه چیز جدیدی پیدا کنند تا بتوانند به آن بچسبند، از یکدیگر جدا می‌شوند.

 آبکشی‌نکردن حبوبات کنسروی

وقتی قوطی حبوبات کنسروی را باز می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید مایع کدر داخل قوطی را مشاهده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که فقط خالی‌کردن مایع داخل قوطی و ریختن حبوبات داخل غذا، روش درستی نیست و باید حبوبات را پیش از اضافه‌کردن به غذا آبکشی کنید.

آبکشی‌نکردن حبوبات باعث می‌شود مقدار زیادی سدیم و نشاسته اضافی شسته نشوند و وارد غذایتان شوند. به‌جز مواردی که طبق دستور تهیه غذا باید مایع کنسرو نیز استفاده شود، در موارد دیگر همیشه حبوبات را با آبکش صاف کنید و زیر شیر آب بشویید. با این کار هم از ایجاد طعم فلزی در غذا جلوگیری می‌کنید و هم ماده غذایی سالم‌تری را به غذای خود اضافه می‌کنید.

جوشاندن سبزیجات در آب سرد

وقتی سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و سایر سبزیجات ریشه‌ای را آب‌پز می‌کنیم، آنها را داخل قابلمه‌ای با آب سرد می‌گذاریم و صبر می‌کنیم تا آب داخل قابلمه جوش بیاید. این روش کاملا درست است، ولی نمی‌توانید از این روش برای سبزیجات بوته‌ای و درختی استفاده کنید که روی زمین رشد می‌کنند.

در زمان جوشاندن سبزیجات غیرریشه‌ای مانند ذرت، آنها را داخل قابلمه‌ای بریزید که آب آن جوش است؛ درست همان‌ طور که ماکارونی را می‌پزید. ریختن این سبزیجات داخل آب جوش، موجب می‌شود که دیواره سلولی آنها نرم شود و سبزیجات سریع و کامل بپزند. اگر سبزیجات را داخل آب سرد بریزید و اجازه دهید که آب قابلمه جوش بیاید، آنها را بیش ‌از حد می‌پزید و سبزیجات له می‌شوند و ظاهر اشتهاآوری نخواهند داشت.

 مزه‌دارکردن گوشت در ظرف فلزی؛ از اشتباهات آشپزی رایج

مزه‌دارکردن گوشت فقط این نیست که گوشت را داخل کاسه‌ای قدیمی بگذاریم تا ۲۴ ساعت در مواد و سس باقی بماند. بیشتر سس‌ها و موادی که برای مزه‌دارکردن گوشت استفاده می‌کنیم، اسیدی هستند و با فلز موجود در ظروف فلزی واکنش انجام می‌دهند. با استفاده از ظروف فلزی، به‌جای پختن غذایی خوش‌مزه، غذایی خواهید داشت که طعم غیرعادی فلز می‌دهد.

افزودن شیر به خاگینه؛ از جمله اشتباهات آشپزی

بعضی‌ها به خاگینه شیر اضافه می‌کنند؛ زیرا تصور می‌کنند که با این کار، نتیجه نهایی بافت نرم و بهتری خواهد داشت، ولی درواقع شیر خاگینه را خراب می‌کند. افزودن شیر به خاگینه، موجب می‌شود که تخم‌مرغ‌ها لاستیکی شوند نه نرم و کرمی. همچنین نتیجه آشپزی شما غذایی است که به جویدن بسیار بیشتری نیاز دارد.

صحبت آخر

در اینجا ۲۰ مورد از رایج‌ترین اشتباهات آشپزی را بیان کردیم؛ اشتباهاتی که با پرهیز از آنها، می‌توانیم غذاهای بهتری بپزیم و از آشپزی خود نتیجه بهتری بگیریم.